Blog-arkiv

tirsdag den 12. juni 2018

Tilbage på pinden!

Så er jeg tilbage fra barsel, det betyder selvfølgelig, at der også vil begynde at komme indlæg herinde igen efter en alt for lang pause.

Jeg vendte tilbage til mine 3.g franskelever som skulle gøres klar til en eventuel eksamen, jeg var dog ikke så heldig at de skulle op mundtligt. Jeg nåede at køre et forløb om integration inden de gik på læseferie og I skal selvfølgelig ikke snydes for en øvelse vi lavede undervejs. Øvelsen er lavet med inspiration fra min kollega Eva Pors' bog "Mere end 111 variationer til undervisningen", som jeg tidligere har reklameret for her. I bogen beskriver hun øvelsen "Skriv jer ind i teksten, før I møder den". Jeg valgte dog at gøre øvelsen mundtlig.
Eleverne skulle arbejde med en tekst fra Musée national de l'histoire de l'immigration (som i øvrigt er en genial hjemmeside til emnet immigration, da der findes en masse tekster, hvor immigranter fortæller deres historie). Den tekst jeg havde fundet var "On était les premiers boat-people" som handler om en vietnamesisk bådflygtning.
Inden eleverne fik teksten udleveret havde jeg valgt nogle billeder ud fra tekstens hjemmeside:


 
samt nogle citater fra teksten:

"On était les premiers boat-people"

"...quand tout à coup, mes parents arrivent en courant..."

"Puis on est resté quelques mois dans un foyer de demandeurs d'asile..."

"Je me sens française aussi, bien sûr, mais c'est comme un mariage de raison. De cœur, je serai toujours vietnamienne"

De sÃ¥ billeder og citater et for et, sÃ¥ de løbende kunne fortælle mere og mere og pÃ¥ den mÃ¥de snakke sig mere og mere ind i teksten. Det startede selvfølgelig helt lavpraktisk, hvor de til det første billede kunne fortælle f.eks. c'est une photo, il y a une femme, la femme est chinoise, elle porte des lunettes... etc. Men til sidst kunne de faktisk begynde at fortælle en historie om den her kvinde og jeg mÃ¥ sige at de faktisk ramte ret godt plet pÃ¥ mange af tingene. Det var selvfølgelig ogsÃ¥ sjovt for dem til sidst at se om de havde gættet rigtigt. 

En super nem og god øvelse som får alle elever i tale. Det er helt klart ikke sidste gang den er brugt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar